Методический электронный образовательный центр Министерства образования Оренбургской области и Оренбургского государственного университета

Учителю
  • Быстрый поиск
  • Расширенный поиск
Тип материала:
Разделы:
Темы:

83. Условия успеха. Закрепление и обобщение темы "Условные предложения" (Полякова А.Н.)

Текст урока

  • Конспект

     Полякова Александра Николаевна, 
    учитель английского языка 
    МОАУ «СОШ № 5 г. Орска»
    
    Предмет: Английский язык
    Класс: 11
    УМК: Английский в фокусе, под ред. Афанасьевой О.В., Дули Д, Михеевой И.В., 2012
    Уровень обучения: базовый.
    Тема урока: Условия успеха. Закрепление и обобщение темы «Условные предложения»
    Количество часов, отведенных на изучение темы: 13
    Место урока в системе уроков по теме: 7
    Цели:
    Образовательные: 
    1) закрепление и обобщение грамматических навыков по теме «Условные предложения»;
    2) совершенствование навыков чтения с детальным пониманием прочитанного;
    3) формирование навыков аудирования с целью извлечения конкретной информации и активизации грамматических навыков.
    Развивающие:
    1) Развитие коммуникативных навыков через разнообразные виды речевой деятельности;
    2)  развитие способности к анализу, сравнению и обобщению, умения делать выводы;
    3)  развитие непроизвольной и произвольной слуховой и зрительной памяти, воображения;
    4) Развитие умения осуществлять рефлексивную деятельность.
    
    Воспитательные:
    1) формирование мотивации к самореализации в жизни, потребности к самовоспитанию;
    2) воспитание культуры взаимоотношений при работе в парах, группах, коллективе.
    
    Задачи:
    1) совершенствовать навыки употребления изучаемой грамматической структуры;
    2) развивать навыки изучающего чтения;
    3) формировать навыки восприятия на слух англоязычного текста;
    4) активизировать лексические единицы по теме «Как стать успешным».
    Планируемые результаты:
    1) знать правила употребления придаточным предложений условия, уметь применять их в устной речи и письме;
    2) знать лексику по теме «Успех»;
    3) уметь грамотно формулировать тему урока;
    4) уметь грамотно выражать свое мнение;
    
    Техническое обеспечение урока: компьютер, экран
    Содержание урока.
    I. Организационный момент.
    T: Good morning, boys and girls!
    Ss: Good morning, teacher!
    T: Who is on duty today? What date is today? Who is absent?
    Ss: Today is …
    T: Thank you! Let̕ s start our lesson!
    II. Фонетическая зарядка.
    T: Look at the blackboard.  Read the transcription of the following words one by one.
     /lʌk/
    /ˈfɔːtʃən/
    /əˈtʃiːv/
    /ʌnˈfɔːtʃənɪtlɪ/
    /ˌpɜːsəˈnælɪtɪ/
    /ˈkwɒlɪtɪ/
    /ˌaʊtˈstændɪŋ/
    /bɪˈliːv/
     /ˈkɒnfɪdənt/
     /ˈɛdjʊˌkeɪtɪd/
    T: Well done! Do you know the translation of these words? Translate them, please!
    Учащиеся переводят слова, записанные в транскрипции.
    T: What theme are these words connected with?
    Ss: They are associated with the theme “Success”.
    T: Good of you! Today we continue speaking about success.
    III. Речевая зарядка
    T: We discussed success at the previous lesson. So what is success? Let ̕ s make a cluster.
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    Учащиеся называют слова, которые ассоциируются со словом «успех», записывают их на доске и в тетрадях.
    IV. Сообщение темы и цели урока.
    T: Look at the screen, please! I want you to watch a video fragment and formulate the theme of the lesson.
    После просмотра.
    T: What is this fragment about?
    Ss: It is about successful people and the stories of their success.
    Ss: This fragment teaches how to achieve success.
    Ss: The theme of the lesson is “The secrets of success”.
    T: Right you are! But to formulate the theme more exactly you should listen to some sentences:
    1) If you do your best, you will become a great person.
    2) If he had worked harder, he would have become an editor-in-chief.
    3) If I had much money, I would start my own business.
    Ss: I think the theme is “Conditions of success”
    T: Very good! What are the aims of our lesson? What are your ideas?
    Ss: We should know the secrets of success.
    Ss: We will revise conditionals.
    Ss: We are to discuss how to become successful.
    T: What should we do to achieve our aims?
    Ss: Maybe we will read a text about successful people, listen to something.
    Ss: We should practice in using conditionals.
    Ss: I consider we will make up our own statements about conditions of success.
    T: You are absolutely right! I think we can begin working.
    V. Проверка домашнего задания.
    T: Give me your copybooks for checking homework (a letter to Spotlight on Russia). Those, who has done a literary translation of some poem about success, will read their translations to us.
    VI. Совершенствование навыков чтения с полным охватом содержания.
    Приложение 1.
    T: Have a look at working sheets. What can you see?
    Ss: We see a text called “Ways of being successful” and some tasks after it.
    T: You are right. We are going to read the text and do the exercises in order to make a formula of success. Look trough the text. I give you 2 minutes. 
    Перед тем, как читать текст вслух, ученикам дается 2 минуты для ознакомительного чтения. 
    T: Time is up! Who is ready to begin reading aloud? 
    Учащиеся читают текст вслух  ( 3-4 человека) без перевода.
    T: Now I suggest you to work in small groups. You should do exercises 1, 2 in written form.
    В группах учащиеся выполняют письменно упражнения 1,2. Остальные задания предназначены для устного обсуждения.
    T: I hope every group has managed the task. Now let ̕ s work orally. Do exercise 3.  Read a question, discuss it in your group and answer it.
    Учащиеся выполняют упражнение 3 устно. Задание – прочитать вопрос, обсудить его в группе и ответить на  него в развернутой форме. Отвечает один из участников группы.
    T: Well done! Now have a look at exercise 4. Choose any statement you like (individually). It will be connected with your homework.
    Каждому ученику предлагается выбрать одно из утверждений из упражнения 4. Оно будет связано с домашним заданием.
    T: I think now all of you realize what is  the key to success. Am I right?
    Ss: Yes, you are. A person should work hard, with enthusiasm and love his job to be successful.
    VII. Динамическая пауза
    T: Are you tired? Let ̕ s have a rest. Each pair will get a part of some quotation about success. You are to find the second part of this quotation. You may stand up and go around the class to do it.
    Quotations:
    1. "If you set your goals ridiculously high and it's a failure, you will fail above everyone else's success." James Cameron
    2. "If you are not willing to risk the usual, you will have to settle for the ordinary." Jim Rohn
    3. "All our dreams can come true if we have the courage to pursue them." Walt Disney
    4. "If you're going through hell, keep going." Winston Churchill
    5. "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein
    VIII. Активизация грамматических навыков через аудирование.
    T: I want you to get acquainted with one British singer, who became famous when she was only 19. Look at the screen and read some fact from her biography. 
    http://www.english-study-cafe.ru/index.php/students/songs/uchim-anglijskij-s-pesnej-if-you-were
    Один из учеников читает вслух краткую биографию британской певицы Кэти Мелуа.
    T: Today we will listen to her song “If you were” and do some exercises according to it.
    На данном этапе учащиеся работают онлайн. Ученики слушают песню и выполняют задания в своих тетрадях.
    Task 1. Match the two halves of the sentences.
    Task 2. Watch the video and put the lines in the correct order.
    Task 3. Watch the video and fill in the gaps.
    Task 4. Put the verbs in the correct form, then watch the video to check yourselves.
    T: Did you have any difficulties with this task?
    Учащиеся называют проблемы, возникшие во время выполнения задания.
    T: I see. I will check your works and at the next lesson we will discuss your problems.
    IX. Подведение итогов.
    T: -Our lesson is coming to the end. All of you have worked hard today. Was there anything new at the lesson for you?
    Ss: We have learnt the formula of success.
    Ss: We have learnt some information about Katie Melua.
    Ss: We have revised conditionals.
    T: So can we say that we have achieved the aims of the lesson?
    Ss: I believe we can.
    T: I agree with you. To make a conclusion I would like you to make up your own conditional sentences with the following words. You can also use other words you know.
    A dream, an aim, to believe, to come true, to overcome, a good job, to work hard, to do best, to be an ace pupil, to achieve, to be a pro. 
    Возможные варианты предложений:
    1) Everything is possible if you believe in your dream.
    2) If I was not lazy, I would be an ace pupil.
    3)  If a person works hard and loves his job, he will become a professional. 
    X. Объяснение домашнего задания.
    T: Your home task will be to comment on the statement you have chosen at the lesson (in written form). You should write 10-15 sentences.
    Задание (для более сильных учеников): You should write an essay on the statement you choose. You should write 200-250 words.
    -Thank you for your work! Your marks…. 
    The lesson is over.
    
    
     

    Автор(ы): Полякова А. Н.

    Скачать: Английский язык 11кл - Конспект.docx

Видео урока

Задания к уроку