Корнюшкина Лариса Ивановна Учитель МОАУ «СОШ№1 им.А.С.Макаренко г.Орска» Предмет: английский язык Класс: 11 УМК: Английский в фокусе, под ред. Афанасьевой О.В., Дули Д, Михеевой И.В., 2012 Уровень обучения: базовый Тема: «Газеты» Количество часов: 3 Урок: 6 Цель: Развитие грамматических навыков говорения. Использование утверждений в косвенной речи на базе изученного лексического материала по теме « Газеты» Задачи: Ознакомить с грамматическим явлением « Утверждения в косвенной речи» (Reported statements). Научить учащихся отличать косвенные утверждения от утверждений в прямой речи. Научить учащихся применять утверждения в косвенной речи в монологическом высказывании. Планируемые результаты: Предметные: умение отличать структуры в косвенной речи от структур в прямой речи, умение использовать структуры в устной речи (передавать речь говорящего с учетом всех грамматических изменений); Метапредметны: умение самостоятельно определять цели и ставить задачи, : умение самостоятельно определять цели обучения и ставить задачи; -умение организовывать учебное сотрудничество и совместную деятельность со сверстниками; -умение осознанно использовать речевые средства в соответствии с задачей коммуникации. Личностные: формирование ответственного отношения к учению; -формирование коммуникативной компетентности в общении и сотрудничестве со сверстниками. Техническое обеспечение урока: компъютер, проектор. Методическое и дидактическое обеспечение урока: Рабочая тетрадь, приложение по грамматике к учебнику «Английский в фокусе» Round-up, карточки с индивидуальными заданиями. Интернет-ресурсы: http/wwwagendaweb.ru Grammar Cодержание урока: Лексический материал: article, broadsheet, coverage, exclusive, feature, fiction, gutter press, heading, headline, newsagent, press, scandal, survey, tabloid, update, to say, to tell Грамматический материал: Reported statements. Ход урока 1.Организационный момент: T: Good morning! I’m very glad to see you, dear friends. Sit down please. How are you today? 2. Фонетическая зарядка: T: Let’s begin our lesson with traditional phonetic exercise. Look at the screen! There are some words, I want you to read them with good pronunciation. Ss-Cl: (читают по цепочке и хором повторяют) article, broadsheet, coverage, exclusive, feature, fiction, gutter press, heading, headline, newsagent, press, scandal, survey, tabloid, update, to say, to tell 3. Речевая зарядка: T-Ss: At the previous lesson we got to know some facts about types of newspapers. Listen to the statements and say if you agree or disagree with me use your notes. -I know that all types of newspapers are very helpful. S1:I agree with you. The newspapers of all types are very helpful. -I’m sure that newspapers contain information we need every day. S2………… -I suppose the broadsheets are more popular with teens than gutter press. S3: I disagree with you. I think the teens prefer reading tabloids to serious papers. -We can’t do without them because they publish local and world news. S4………… 4. Контроль выполнения домашнего задания (дифференцированное). Group1(who are going to pass State exam-3 students) ex.1p.104 Describing the picture. What is the man reading: tabloid or broadsheet? Do you have both of these types of newspapers in your country? Group 2 (individual cards) Card1 Change the words to complete the sentences. Newspapers _______ of two main types: quality BE _________ or broadsheets and tabloids that are PAPER half the size of a broadsheet. But the size is not the only thing that makes ________different . THEY The quality papers produce serious _________, JOURNALIST while the tabloids, _________ “popular papers” CALL Have a _________ reporting style. SENSATION Card 2 On the basis of the facts above say what is typical of each of these newspapers. Divide these characteristics into two groups: Contain political and industrial news Devote pages to finance matters and business Compress news Соntain sensational stories Use large headlines and photographs Report in detail on serious news Have a more sensational reporting style Report the latest scandal or gossip in the private lives of famous people. (учащиеся 2 группы осуществляют самоконтроль по ключу, критерии раздаются учителем перед началом контроля, затем собираются с выставленными баллами) 5. Постановка цели урока Предъявление грамматического явления: утверждения в косвенной речи Group work (4 groups) T-Ss: Look at these two sentences attentively and say if you see any changes in them. (4 cards ). “I like your home report about types of press” said the teacher. The teacher said that she liked my home report about types of press. T: Can you tell in which sentences there are Direct statements. Ss: Узнают предложения с прямой речью, подчёркивают изменения и сравнивают с ключом на экране. Учитель вместе с учениками анализирует изменения в предложениях. T: Tell me, which statements are reported ones. Ss: Reading the sentence 3.T: So today at the lesson we’ll find out how to report the meaning of what someone said. To do this we should follow some rules. Look at the screen. (Предъявление грамматического явления: утверждения в косвенной речи). The introductory verb is in the past simple and the tenses change as follows: DIRECT SPEECH REPORTED SPEECH PRESENT SIMPLE “I read tabloids.” PAST SIMPLE She said she read tabloids PRESENT CONTINUOUS “We are reading a tabloid” PAST CONTINUOUS They said they were reading a tabloid PRESENT PERFECT “I have read a tabloid” PAST PERFECT She said she had read a tabloid PAST SIMPLE “I read a tabloid” PAST SIMPLE/PAST PERFECT She said she had read a tabloid PAST CONTINUOUS “I was reading a tabloid” PAST CONTINUOUS OR PAST PERFECT CONTINUOUS She said she was reading a tabloid./ She said she had been reading a tabloid. FUTURE SIMPLE “I will read a tabloid” FUTURE IN THE PAST She said she would read a tabloid Certain words and time expressions change according to the meaning as follows: now Then, immediately today That day yesterday The day before, the previous day tomorrow The next/the following day This week That week Last week The week before/the previous week Next week The following week ago before here there 6. Динамическая пауза 7. Говорение. Закрепление предъявленного грамматического явления: Косвенные утверждения Pair work Speaking: In pairs. Ss complete the exercise. Выполнение упражнения учебника: ex.2 p.106 (для более мотивированных учащихся) 8. Чтение Reading: Выполнение упражнения грамматического приложения Round-up ex.9 p.96 (для слабо мотивированных учащихся-3учащихся). Practising said and told. Выполнение упражнения учебника ex.3p.106 (выполняют все учащиеся) 9. Домашнее задание: Т: My dear students, it’s high time to explain your home exercises. To develop your grammar skills at home you should use your Workbook-ex.1, 3 p.46 (для всех), для мотивированных +характеристика таблоида или серьёзной газеты (на выбор). 10. Подведение итогов урока: T-Ss: To sum up I’d like to know how you feel about the lesson. Have you learnt how to report what someone said? Can you read the sentences with reported statements? Can you differ the reported statements from direct ones? Thank you very much for the lesson. I’m glad to give you the marks….(объявление оценок) Goodbye!
Автор(ы): Корнюшкина Л. И.
Скачать: Английский язык 11кл - Конспект.docxАвтор(ы): Корнюшкина Л. И.
Скачать: Английский язык 11кл - Приложение.docx