Методический электронный образовательный центр Министерства образования Оренбургской области и Оренбургского государственного университета

Учителю
  • Быстрый поиск
  • Расширенный поиск
Тип материала:
Разделы:
Темы:

66. Космические технологии (Терешкина С.В.)

Текст урока

  • Конспект

     Терешкина Светлана Владимировна
    Учитель английского языка
    МОАУ «СОШ № 31 г. Oрска»
    Английский язык
    Класс : 11
    УМК:  Английский в фокусе, под ред. Афанасьевой О.В., Дули Д, Михеевой И.В., 2012
    Уровень: базовый
    Тема :  Космические технологии.  Space  technology.
    Общее количество часов: 102
    Общее количество часов, отведенное на изучение темы: 13
    Место урока в системе уроков по теме:  Модуль 6а. Урок  66.
    Тип урока:  комбинированный
    Цели и задачи урока: закрепить и расширить знания учащихся по теме “Исследования космоса», расширить активный словарь английского языка; реализовать межпредметные связи (английский и астрономия)      
    Образовательные задачи:
    - Учить детей использовать лексику по теме при обсуждении темы урока;
     -Расширить знания учащихся по теме «Space technology», расширить активный словарь английского языка; реализовать межпредметные связи (английский астрономия).                  Развивающие задачи
    -Развивать навыки говорения, монологической и диалогической речи, учить детей самостоятельно решать проблемы на базе изученной темы, обучать детей делать выводы и обобщения по основным проблемам темы, способствовать творческой и поисковой деятельности учащихся;  развивать самостоятельность мышления при решении поставленных на уроке проблем; развитие оперативной памяти и способности к функционально-адекватному восприятию изученной лексики; формирование интереса к строению солнечной системы, к достижениям и развитию космической индустрии и астрономии.
     Воспитательные задачи:
    -Привлечь внимание учащихся к проблемам исследования космоса, воспитание потребности в практическом использовании английского языка,  уважения к достижениям мировой  науки.         
    Планируемые результаты: учащиеся должны уметь: читать текст и понимать  детально, логически рассуждать и критически оценивать полученную информацию.
     Техническое обеспечение  урока:   мультимедийный  проектор, экран, ноутбук, раздаточный материал
     Дополнительное методическое и дидактическое обеспечение урока: учебник, рабочая тетрадь, презентация, раздаточный  материал,,www.pedsovet.ru, www.prosv.ru/spotlight,  www.proshkolu.ru.
    Технологии – информационно- коммуникативная, технология  обучения в сотрудничестве
    Формы работы –фронтальная, коллективная , индивидуальная, парная
    Методы работы – интерактивный, метод  развития  критического мышления через чтение и письмо, проблемный.
    Виды учебной деятельности – говорение,  письмо, чтение.
    Основные этапы урока
    
    I.Организационный момент. T.: Good   morning , children.  I am glad to see you again. Is anybody absent? S.: Nobody .  T.: OK. Let’s make our discoveries.
    
    II  Постановка цели и задач урока.   I am ready to discuss with you a very important topic. Will you look at the pictures  and tell me what we shall speak about.
    The Presentation.
     T. : Now tell me please what our topic will be.
                  S.: I think it’s space
                 T.: You are right. Our topic is “ Space  technology.”
     Today we are having an unusual lesson. We've got English and astronomy together. Today you have a chance to speak   about really interesting topic for everyone. Nowadays it is the top topic throughout the world. The topic of the lesson is " Space technology ". We've got much work to do today. I'll remember some facts from the history of space exploration. You are going to do some exercises and of course we'll learn much interesting.     
    III.Актуализация знаний.    Проверка домашнего задания  (написать выдуманный мини – рассказ о  встрече  с   НЛО или пересказать о телепередаче о контактах пришельцев).I’d like to listen to your stories about the contact with aliens. Don’t forget to tell: how it happened; what happened next; how you feel. Oh, it may be your dream!...
      IV.Первичное усвоение новых знаний.  Введение  новой лексики.
                Will you introduce with these words and repeat after me.
               Planet, solar system, comet, galaxy, satellite, moon, telescope, space, laser, beam.
                Let’s write down these words in your vocabularies.
    Look at the pictures again and tell  what  you  саn  see in these pictures.
               V.Первичная проверка понимания лексики.
       	a) Open the books and do exercise 3 at page 103 in written form. Complete the sentences with the words below.
    Are any of these words similar to ones in your language?
    Telescope         orbit     radio waves              laser          beam                   signals       satellite                cosmos
    1. Can you see that……of light? I think it’s coming from a ……..
    2. The first ….. was  put into ….. by the  Russians  in 1957.
    3. The moon seemed so near  when I looked at it through the…….
    4. That radio doesn’t work any more. The ….. has broken off.
    5. Can you see that flashing light in the distance? Maybe someone is sending …….
    6. ……….. enable  us to transport information through the atmosphere without wires.
    7. No one can really know the size of the …..we live in. It’s huge!
    Let’s check up  these  sentences and do exercise 6 at  page 103.
     b)Space has always been really a romantic idea of people.  In a minute say these expressions related to space.( учащиеся называют фразы, связанные с космосом.
    Приложение 1
    Match the words to form collocations,  then use the phrases of your sentences.
    1  establish                                                    a   a message
    2  extra-terrestrial                                         b  advanced
    3  sweep                                                        c   race
    4  send communication                              d   life
          5  technologically                                         e   signals
    6   human                                                      f the skies
          7 broadcast                                                    g contact
    VI.Первичное закрепление лексики. Формирование навыков работы с информацией.
    T.: Scientists explore our planet since the earliest times. They explore space using modern technologies and make many discoveries.
    Приложение 2
      Now let’s read the text about space exploration and some tasks after it.(тренировочное задание в формате ЕГЭ)
            Space exploration can mean a major leap for mankind. However, it is often  criticized because the  price for these space experiments is too high, especially  while poverty still exists in many parts of the world.  Space research is extremely beneficial as it advances technology. As a result of this work, we have lots of inventions, which have made our lives  much more comfortable.  Through  the exploration of space, we could find new elements, minerals or even discover new laws of physics and eventually learn more about ourselves. Space exploration will allow us to establish a human civilization on another planet as a hedge against the catastrophe that might occur on the Earth.
    But the benefits of space exploration are not self-evident, no matter how real they are. It costs billions of dollars to fund the projects of space science whereas this money should rather be spent on meeting the needs of the underprivileged. Besides, some of the technology we develop through space science can be used in a destructive manner if it is in the wrong hands. Some people are going to travel to space but it can be dangerous .  Space exploration satisfies the human desire for adventure therefor most people are interested in space research.  Space exploration is  very  important  for mankind.
    Say if the sentence is true or false.
    1. People are not interested in space exploration.
    2. As a result of space exploration we have many  useful inventions.
    3. People can travel to space.
    4. Space exploration will allow us to establish a human civilization on another planet.
    5. It is not dangerous to travel to space.
    6. Space exploration is  very important for people.  
    VII   Контроль усвоения изученного материала. Make up a dialogue using these questions.
    - When do you think people started exploring space? 
    - Since ancient times.) 
           -What were the first attempts in flying into space? What animals flew into space? 
          - First October, 1957, dog Laika was sent into space on board “Sputnik 2”. Then August, 1960 dogs Belka and Strelka were sent into space on board “Sputnik 5”. The flight lasted more than 25 hours, orbiting the Earth 17 times
    -Who was the first cosmonaut? 
    - Yuri Gagarin)
    -How long did the first flight last? When was it? 
    - 108 minutes April, 12,1961 
      -Who was the first spacewoman in Russia?
    -Valentina Tereshkova
         - When did  American astronaut set foot on the Moon? 
         -Neil Armstrong set foot on the moon on July 20, 1961
     VIII . Объяснение домашнего задания 
    Find the most famous facts about space exploration. Make a report.                                              IX  Рефлексия. Scientists аre still exploring space  and may be in some hundreds years people can travel in huge spaceships to other planets. But it is a dream.
    T. : I hope you have learnt a lot of interesting information. 
    I am glad that you were interested in the lesson. 
    T.: Now the lesson is over.  I wish you good luck. Good – bye
    
    
    
    
    
    
    
    
     

    Автор(ы): Терешкина С. В.

    Скачать: Английский язык 11кл - Конспект.docx

Презентация к уроку

Задания к уроку